Socialpædagogisk behandling

For at yde en bedst mulig socialpædagogisk behandling for børn og unge, der tager del i vores dagbehandlingstilbud, er vi behandlingsmæssigt i gang med en revitalisering af værktøjer inden for mentalisering, relationsopbygning og selvforståelse. Derudover er der medarbejdersupervision i grupper med mulighed for individuel supervision, da vi er af den overbevisning, at det giver den bedste forudsætning for en succesfuld socialpædagogisk behandling af de børn og unge med særlige behov, der udgør Mindehøjskolens målgruppe. 

Behandlingsfundament

  • Samtaler og tid til den enkelte
  • Relationsarbejde
  • Styrker – fokus på den enkelte
  • KoSo – kommunikation og social læring
  • Individuelle behandlingsforløb
    • Musik
    • Billeder
    • Theraplay

Fagbeskrivelse KoSo - kommunikation og social læring

Faget KoSo – Kommunikation og social kompetence – bygger på læring om de tre hovedemner:

∙ Socialkonstruktivisme

∙ Selvet

∙ Gruppedynamik

Ved læring forstås ikke ind- eller tillæring, men i stedet refleksion over egen og andres handlen. Således er et af KoSo’s mottoer:

Vi er refleksion

I KoSo starter vi næsten altid med en øvelse, der afspejler det setup, vi gerne vil udforske. Det giver eleverne mulighed for at reflektere over deres handlemønstre, som de bruger til at belyse ensartethed og forskelligheder, som så igen kan suppleres med oplevelser fra dagligdagen.

Når vores handlemønstre bliver belyst ud fra en opdigtet situation, er det muligt at se det hele lidt udefra – metaplan – beskrevet gennem KoSo’s andet motto:

Jeg ser mig se os

Dette gør eleverne knap så sårbare og giver dem mulighed for at afprøve andre handlemønstre, end de normalt benytter sig af.

Slutteligt – enten efter hver øvelse eller for det pågældende emne – gennemgå vi i fællesskab den teori, der er tilknyttet, som er sammensat af KoSo’s grundlægger, Renate Wustinger, med udpluk af nogle store tænkere som Roman Braun, Schulz von Thun, Raoul Schindler, Stephen Karpman og Marshall B. Rosenberg.

Målet med KoSo er ikke at få et særligt output ud af eleverne. Målet er i stedet, at eleverne bliver bevidste om og kan reflektere over egen adfærd og på den måde lettere kan ændre egen uønsket adfærd.

Samtidig er det også et mål med faget at vise, at vi alle er forskellige, at der gerne skal være plads til disse forskelle og at man med nogle små tiltag ofte kan få gavn af hinandens forskelle, i stedet for at se dem som besværliggørende (f.eks. i gruppearbejde, kommende arbejdspladser…)

Da faget lægger op til, at eleverne selv skal gøre sig egne erfaringer på baggrund af deres umiddelbare oplevelser/indtryk/erfaringer/fortolkninger, vil der ikke blive lavet årsplaner i dette fag, da disse nemt ville kunne give elever, der læser disse, nogle uhensigtsmæssige forhåndsindtryk.

 

(Teksten er lånt fra Atheneskolen. Vores lærer H har været ansat på Atheneskolen og har der beskrevet faget KoSo, som Mindehøjskolen arbejder med)

Hvis du er interesseret i at vide mere om vores socialpædagogisk behandling på vores skoletilbud til børn med særlige behov, kan du kontakte skoleleder Tina Koltze. Du kan også høre mere om, hvordan vi tilbyder understøttende undervisning, specialpædagogisk støtte m.m. på vores dagbehandlingstilbud med intern skole. 

Tina Koltze:

skoleleder@mindehoej.dk eller 54587100

  • Lorem ipsum dolor sit amet enim. Etiam ullamcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna.
    Brandon Ross
  • Lorem ipsum dolor sit amet enim. Etiam ullamcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna.
    Kevin Perry
  • Lorem ipsum dolor sit amet enim. Etiam ullamcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna.
    Katarina Johnes