ADHD

(Attention Deficit Hyperactivity Disorder)

Elever med ADHD er lige så forskellige som alle andre. Derfor skal de ikke behandles ens. Men de skal håndteres med respekt for de udfordringer, de har med. ADHD er en forstyrrelse i hjernen, der påvirker evnen til at regulere opmærksomhed, impulskontrol og aktivitetsniveau.

ADHD-eleverne kan ofte ikke overskue en opgaves detaljer, de kan have svært ved at forstå en instruktion, og de har som regel meget svært ved at planlægge opgaver/aktiviteter. De er desuden let afledelige og oplever sig derfor ikke-forstået.

En stor udfordring hos ADHD-elever er den motoriske uro. De kan ikke være i en aktivitet ret længe ad gangen, de taler meget og har svært ved at indgå i fællesskaber. De kan ikke behovsudsætte, vente på tur og de afbryder ofte.

Eleverne mangler et ”filter”: de optager alle indtryk, fx lyd og lys, med samme værdi. De får svært ved at sortere indtrykkene og bliver stressede og trætte. Deres hukommelse og indlæringsmuligheder bliver påvirkede, og det udfordrer i høj grad også den sociale adfærd. Der er stor risiko for et højt konfliktniveau, der kan udløse ensomhed, negativ selvforståelse og dårligt selvværd. Nogle elever kan holde på sig selv i et varieret omfang i skolen, men reagerer i hjemmet.

På Mindehøjskolen har vi fokus på at skabe forudsigelighed og tydelighed for elever med ADHD på vores skole med det formål at skabe struktur i skoledagen, ved opgaveløsning samt i det sociale element. 

Har du spørgsmål til vores dagbehandlingstilbud med intern skole for børn og unge med ADHD, er du velkommen til at kontakte os. Vi fortæller også gerne mere om os som et skoletilbud til børn med særlige behov, der blandt andet tilbyder understøttende undervisning, specialpædagogisk støtte m.m. 

Du kan også få meget mere generel information om ADHD hos ADHD-foreningen