Modningsår

Beskrivelse af tilbud om ekstra skoleår: 10./11. klasse på Mindehøjskolen

Mindehøjskolen tilbyder 10./11. klasse til elever, der har brug for et afklarende og modnende skoleår med henblik på valg af ungdomsuddannelse eller yderligere modning til STUK.

Mindehøjskolens 10. klasse er rettet mod elever, der allerede er indskrevet på Mindehøjskolen og som gennem gode relationer til underviserne og en klar handle- og udviklingsplan (HUP) vurderes at blive bedre klar til et fremtidigt ungdomsuddannelsesforløb.

Undervisningstilbuddet indeholder dels for et kontinuerligt og vigtigt tilhørsforhold til kammerater og voksne, dels et særligt fokus på udviklingen af den unges potentialer i faglig og personlig henseende, således at den unge bliver i stand til at klare flere eksekutive funktioner på egen hånd. Kompetenceudvikling vil i høj grad være rettet mod erhvervsfaglige praktikker og omsætning af læring til praktiske løsninger.

Den unges selvforståelse og identitet, der er fundamentet i elevens motivation og deltagelsesmuligheder, herunder læringsfællesskaber og uddannelsesparathed, støttes via stærke relationer til få voksne. Eleven inddrages i planerne for året og høres aktivt i beslutninger vedr. undervisning og praktik. Samarbejde med hjem/botilbud handler om udvikling af aktivt ansvar for eget liv og læring. Målet er, at den unge kan gå op i enkelte fag i 10. klasse og/eller oparbejde en faglighed, der er brugbar i et ungt voksenliv.

Det altafgørende er, at den unge opfatter sig som en vigtig del af et fællesskab samtidig med, at det er et klart mål for afslutningen af skoleforløbet.

Mindehøjskolen mødes i samarbejde med alle parter omkring eleven (forældre/bosted, anbringende kommune, PPR, UUV og eleven) om en handle- og uddannelsesplan, der tager udgangspunkt i elevens ønsker samt faglige, sociale og personlige kompetencer – under hensyntagen til den enkelte elevs sårbarhed og behov for støtte og vejledning.

HUP’en indeholder den unges individuelle plan for progression i:

  • Undervisningsfag, primært dansk, matematik og engelsk. Men også samfundsfag og naturfag er relevante og fagligt kompetenceudviklende i forhold til håndtering af et ungdoms- og voksenliv. Idræt og temaer vedr. kost er ligeledes relevante fag. I nogle sammenhænge kan den unge være i gruppe med andre elever på udskolingstrinnet (7.-9. Kl.) og i andre sammenhænge vil der være en særlig gruppe for eleverne i 10. klasse. I 10. Klasse kan man gå til eksamen i enkelte fag og i samarbejde med Campus Køge.
  • Temaer, der har fokus på personlig udvikling og håndtering af selvstændighed (fx at kunne tage bussen, at lave selvstændige aftaler og at kunne overholde dem, at udtrykke sig på egen hånd til 3. person, at kunne reflektere over egne handlinger og være proaktiv…). Dvs. at vi arbejder med elevens selvforståelse, selvtillid og fornuftig og reflekteret ageren, herunder at kunne sige fra.  

Indhold i HUP

Listen tilpasses den enkelte elev.

Personlig udvikling og selvværd

Social træning og selvstændighed
Kost og livsstil.
Madkundskab
Ernæring
Hygiejne

Erhverv- og arbejdskendskab

Iværksætteri
Innovation
Entreprenørskab
Erhvervspraktik
Brobygning
Fritidsjob

Digital kompetence

It på brugerniveau
Microsoft office 365
Appwriter
Adgang til offentlige instanser
Sikkerhed og rettigheder (GDPR)
Mit ID
Informationssøgning og -indsamling
Produktion og formidling
Analyse
Kommunikation, vidensdeling og samarbejde.

Friluftsliv

Outdoor
Adventure
Natur

Kreativitet

Håndværk og design

Idræt

Sport
Bevægelse og udtryk
  • Lorem ipsum dolor sit amet enim. Etiam ullamcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna.
    Brandon Ross
  • Lorem ipsum dolor sit amet enim. Etiam ullamcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna.
    Kevin Perry
  • Lorem ipsum dolor sit amet enim. Etiam ullamcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna.
    Katarina Johnes