Elever med kognitive udfordringer kan fx være diagnosticeret med ”lettere mental retardering” (Oligofreni eller Intellectual Disabillity), dvs med en IQ-score på under 70. Den diagnose medfører indlæringsvanskeligheder, langsom udvikling og en større eller mindre begrænset evne til at klare sig på egen hånd. Derfor har eleven brug for hjælp og støtte til selvstændighed og til at lære strategier til færdigheder i hverdagen. Dette er netop noget, vi, som dagbehandlingstilbud med intern specialskole, støtter eleven til.
En stor udfordring for elever med kognitive vanskeligheder er den sociale forståelse. Det er svært for eleven at indgå i samspil og lege med jævnaldrende, da de ofte fungerer under deres alderstrin. Kommunikationsevnen kan være udfordret, så det både er svært at gøre sig gældende og svært at forstå regler og beskeder. Mangel på kommunikationsfærdigheder kan være handicappende for teenageelever, der er interesseret i at møde jævnaldrende i en følelsesmæssig kontekst, hvis man ikke forstår ”ja/nej” og grænser i al almindelighed.
Forståelsen af at være anderledes og at blive valgt fra, når man ikke forstår jævnaldrende, giver meget ofte en negativ selvforståelse og et meget dårligt selvværd. Dette er en væsentlig del af teenageelevens udfordringer, og det medfører ofte konflikter eller direkte social selvisolation.
En god del af eleverne med kognitive udfordringer kan med god hjælp og forståelse udvikle sig positivt med både dannelsesmæssige færdigheder og skolefærdigheder og få opbygget en viden om at være en del af en fremtidig arbejdsplads og af samfundet. Og en del af eleverne har brug for stadig støtte ind i voksenlivet.
Har du spørgsmål til vores dagbehandlingstilbud med intern skole for børn og unge med kognitive vanskeligheder, er du velkommen til at kontakte Mindehøjskolen. Vi fortæller også gerne mere om socialpædagogisk behandling hos Mindehøjskolen eller om vores skoletilbud til børn med særlige behov, hvor vi tilbyder understøttende undervisning, specialpædagogisk støtte m.m.
Mindehøjskolen er en selvejende institution med en bestyrelse, der forvalter den overordnede håndtering af økonomien, mens skolelederen varetager den personalemæssige og daglige ledelse samt den pædagogiske strategi.