Elever med socioemotionelle udfordringer diagnosticeres som tidligt skadede eller tilknytningsforstyrrede. De er normaltbegavede elever, der har svært ved at kunne være i en struktureret ramme. De har ofte oplevet svigt og manglende omsorg hos deres primære voksne fra starten af livet og har derfor kun ringe tillid til de voksne eller til skolen som ramme.
Eleverne reagerer afvisende på krav og struktur og har svært ved at kunne forudse eller læse en situation, reaktioner, følelser eller konsekvenser af egen eller andres adfærd. Empati kan være en udfordring. Derfor møder disse elever omverdenen i en konfliktsituation, selv om de med en normal begavelse kunne forventes at forstå anderledes. De kan have svært ved at have tiltro til jævnaldrendes eller voksnes gode intentioner og reagerer derfor forsvarspræget.
Det kræver en langvarig indsats på tillid og relationer at få rettet op på tidlige forstyrrelser og mistillid. Men med fokus på positive narrativer og en konsekvent omsorgsfuld tilgang, kan eleven hjælpes til at tro på sig selv og andre, at kunne se sin værdi for et fællesskab og dermed se sig som ligeværdig.
Har du spørgsmål til vores dagbehandlingstilbud med intern skole for børn og unge med socioemotionelle vanskeligheder, er du velkommen til at kontakte Mindehøjskolen. Vi fortæller også gerne mere om socialpædagogisk behandling hos Mindehøjskolen eller os som et skoletilbud til børn med særlige behov, hvor vi tilbyder understøttende undervisning, specialpædagogisk støtte m.m.
Mindehøjskolen er en selvejende institution med en bestyrelse, der forvalter den overordnede håndtering af økonomien, mens skolelederen varetager den personalemæssige og daglige ledelse samt den pædagogiske strategi.