Autismespektrumforstyrrelser

Elever med autisme kan, som de fleste andre, ikke sættes i bås..

Der er flere forskellige typer af autisme og kontinuerlig forskning i området giver også ny viden om håndtering af ”autisme”. Uanset om eleven er diagnosticeret med den ene eller anden form for autismespektrumforstyrrelse, er det absolut nødvendigt at have øje for den enkeltes behov.

Eleven kan på baggrund af sin diagnose opleve sig begrænset i evnen til at være sammen med andre på fælles præmisser. Sensitivitet, kommunikation samt forståelsen af ”spilleregler” og sammenhænge kan være meget udfordret og betyder, at eleven ofte skal guides tæt i samværet med både elever og voksne. Det er vigtigt at hjælpe med indlæring af strategier, der er ”langtidsholdbare”. Eksekutive funktioner som planlægning, overblik og overførelse af erfaringer kan være svære elementer at håndtere for eleven og kræver fast strategi og kontinuitet i skolehverdagen.

Mentalisering og sprogligt udtryk er væsentlige funktioner, der arbejdes med i skolehverdagen.

Elevens styrker og udfordringer, motivation og selvforståelse afdækkes ved observation, samtale og relationel baseret guidning. Tillid er en vigtig medspiller. Herudfra vurderes det, hvilken form for autismespecifik struktur i undervisningssituationen og i hverdagen generelt, der er nødvendig for den enkelte elev.

Har du spørgsmål til vores dagbehandlingstilbud med intern skole for børn og unge med autisme, er du velkommen til at kontakte os. Vi fortæller også gerne mere om os som et skoletilbud til børn med særlige behov, der blandt andet tilbyder understøttende undervisning, socialpædagogisk behandling m.m.